Barbara Major
Ogród zaklęty
Wystawa W ogrodzie prezentuje dzieła artystów czeskich i polskich, uprawiających różne dziedziny sztuki. W kontekście wystawy i jej tematu istotny jest dla nas czasownik „uprawiać”. Termin, pierwotnie odnoszący się do uprawiania roli, pochodzący od łacińskiego culivare, z czasem nabrał mocy oznaczania wszystkiego, co pochodzi od człowieka. Cultura to uprawa, hodowla, kształcenie, od celere, czyli pielęgnowania i zamieszkiwania. Uprawianie wiąże się więc z zamieszkiwaniem, działaniem – kształtowaniem.
Ogrody są wynikiem nadawania kształtu naturze i jako takie są swoistymi dziełami sztuki – systemami ekspresji, które powinny być traktowane podobnie jak na przykład muzyka czy malarstwo. Ogród jest tym rodzajem sztuki, który zamienia środowisko w miejsca zawierające ludzkie zamiary, wyobrażenia, emocje, reprezentacje związane z naturą. Ogród to przestrzeń ujarzmienia natury, staje się ona tutaj ukształtowaną materią, kiedy tworzywo wyzwala się z nadanych form, mówimy, że miejsce „dziczeje”, wymaga uporządkowania. Jarosław Marek Rymkiewicz w książce Myśli różne o ogrodach przytacza wielki osiemnastowieczny spór o kształt ogrodów, w który zaangażowały się wielkie umysły ówczesnej epoki, między innymi: Voltaire, Rousseau, Kant, Herder, Goethe, Schiller, Krasicki i Karpiński. Powaga tej batalii, jak słusznie zauważa Rymkiewicz, wskazuje na metamorfozę modelu natury, a nie na kłótnię o formę klombów.
Na wyobraźnię, emocje i działania ludzi wywodzących się z kręgu kultury europejskiej wpływają rozliczne obrazy-symbole ogrodu. Z jednej strony jest to oczywiście ogród rajski, miejsce nie z tego świata, który człowiek utracił, źródło tęsknoty i nostalgii. Z drugiej zaś strony to Arkadia, zielona, szczęśliwa kraina, nie pozbawiona jednak melancholii. Ogrody odzwierciedlały harmonię i uporządkowanie - modelem jest w tym wypadku ogród francuski - lub nieokiełzanie natury, tak jak XVIII ogród angielski. W wieku dziewiętnastym ogród uległ metamorfozie, w Arkadii uwypuklono melancholię, z miejsca szczęśliwego przeistoczył się w miejsce smutku, czasami grozy, ogrodami stały się również cmentarze.
Ogród ukształtowany przez człowieka, ale jednak z materii nieprzewidywalnej, samej natury, jest sferą pomiędzy dwiema domenami: ludzką i nie-ludzką. Miejsce „pomiędzy” charakteryzuje łączenie opozycji: natura/kultura, życie/śmierć, miłość/nienawiść, ludzkie/nieludzkie, piękno/brzydota, zewnętrzny/wewnętrzny itd. „Pomieszanie” kategorii ucieleśnia się w rozlicznych figurach symbolicznych: bezpośrednio w samym ogrodzie oraz ogrodzie – metaforze/obrazie stanów ducha i rzeczy.
Dzieła zaprezentowane na wystawie wprowadzają nas w pewną grę wyobraźni wokół ogrodu, skłaniają do poszukiwania tropów i odniesień i jednocześnie wskazują na ich obfitość i różnorodność.
****************
Wystawa W ogrodzie jest efektem współpracy trzech galerii: Galerie 9 w Pradze, Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie i Biura Wystaw Artystycznych w Kielcach.
Wernisaż wystawy w praskiej Galerie 9 odbył się 1 czerwca 2016 r.
Wystawa bedzie kolejno prezentowana w Miejskiej Galerii Sztuki w częstochowie (lipiec – sierpień 2016) oraz w BWA w Kilelcach (luty 2017)
Artyści zaproszeni przez Galerie 9 w Pradze.
Artyści zaproszeni przez Miejską Galerię Sztuki w Częstochowie:
Artyści zaproszeni przez Biuro Wystaw Artystycznych w Kielcach:
Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-217 Częstochowa
wystawy czynne:
wrzesień/czerwiec od wtorku do piątku
w godz. 10.30 - 18.00
w soboty i niedziele
w godz. 12.00 - 19.00
lipiec/sierpień od wtorku do niedzieli
12.00 - 19.00
8.00 – 15.00
wtorek 8.00 – 16.30
tel. (34) 324 60 57
e-mail: info@galeria.czest.pl