Menu

Żółta heca Piotra Metza
finisaż wystawy Andy Warhol. 33 i 1/3 rpm
6 lipca, godz. 18.00
Sala Poplenerowa MGS

Żółty heca Piotra Metza  to nasza niespodzianka-prezent dla fanów Andy Warhola, dla miłośników dobrej muzyki rockowej, dla pasjonatów płyt oraz dla wszystkich żądnych wiedzy o pop-arcie a także chętnych do udziału w happeningowych działaniach artystycznych.

Spotykamy się znowu 
6 lipca 2016 r., godz. 18.00
w Sali Poplenerowej Miejskiej Galerii Sztuki

Żółta heca Piotra Metza to kolejna, pasjonująca opowieść red. Metza o jego kolekcji, która była podstawą dla stworzenia wystawy; to projekcja fragmentów kilku filmów dokumentalnych:  o Warholu, o płycie Sticky fingers oraz o Johnie Lennonie, ale z Warholem w tle; to rozmowy o samym Artyście.  Żółty kolor w nazwie wydarzenia raz jeszcze nawiązuje do motywu przewodniego wystawy – banana z okładki płyty The Velvet Underground – jest też punktem wyjścia dla interakcji, do której zachęcamy naszych gości. Otóż bezwarunkowe zaproszenie na finisaż otrzymają wszyscy, który przyjdą do Galerii ubrani na żółto lub z wyraźnym żółtym akcentem. Czekają ich też nagrody-niespodzianki od kuratora wystawy. Pozostali (bez żółtych strojów) mogą wziąć udział w wydarzeniu po wykupieniu specjalnej, bananowej  wejściówki.

****************

9/06 - 10/07/2016
Sala Poplenerowa
wernisaż 8/06/2016, godz. 19.00

kurator wystawy: Piotr Metz

Andy’ego Warhola nie trzeba przedstawiać nikomu, kto interesuje się sztuką. Jeden z największych idoli Ameryki, na lata zawładnął wyobraźnią mediów i publiczności. Introwertyk i ekscentryk, a jednocześnie żądny rozgłosu prowokator. Miał zwyczaj manipulować swoim życiorysem - wysyłając dziennikarzom coraz to nowe jego wersje,  dał się poznać jako konfabulant i kreator własnej tożsamości. Artysta słynął z prowokacyjnych wypowiedzi i wprowadzania w błąd swoich rozmówców.

Naprawdę nazywał się Andrew Warhola i był synem imigrantów ze Słowacji, jego rodzice byli Rusinami. Zmodyfikował nie tylko swoje imię i nazwisko, także, wielokrotnie, datę urodzenia. Nawet w poważnych publikacjach dotyczących jego życia pojawiają się niespójne daty. Tak naprawdę urodził się w 6 sierpnia 1928 w Pittsburghu, zmarł w 1987 r. w Nowym Jorku. Już w dzieciństwie objawiły się jego zdolności plastyczne, które odziedziczył po matce. Studia rozpoczął jako 14-letni chłopiec. Wkrótce po ukończeniu studiów, w 1949 roku przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie pracował jako ilustrator i projektant reklam, m.in. dla kilku znanych magazynów, takich jak Vogue, Harper Bazaar i The New Yorker. Projektował także witryny sklepowe. Doświadczenie w reklamie i projektowaniu produktów codziennego użytku zaważyło na jego późniejszych pracach. Na początku lat 60-tych kariera grafika w reklamie już go nie satysfakcjonowała i odkrył nową pasję – malarstwo. To ten okres jest najbardziej intensywny w jego twórczości. Stworzył wówczas Fabrykę ("The Factory"), gdzie nadzorował jedynie produkcję obrazów, sygnował je swoim nazwiskiem. Było to jednocześnie miejsce spotkań, żywych dyskusji artystycznej elity Nowego Jorku.

Najczęściej pisze się o Andym Warholu jako twórcy nowego nurtu w sztuce - pop-artu, i nawet jeśli to nie do końca prawda,  to właśnie jego nazwano papieżem tego gatunku, co potwierdza jego pozycję w świecie sztuki XX wieku. Technikę serigrafii doprowadził do perfekcji. Portretował gwiazdy szklanego ekranu, znanych polityków, symbole amerykańskiej kultury popularnej. Na łatwo rozpoznawalny styl twórcy złożyły się: multiplikacja, silne kontrasty barw i uproszczenie, wiele jego prac jest dziś ikonami współczesności: puszka zupy Campbell, portret Marilyn Monroe, banan na okładce płyty „The Velvet Underground & Nico”.

To właśnie ten ostatni motyw stanowi klucz do wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie, której kuratorem jest znany dziennikarz muzyczny Piotr Metz. Drugą wskazówkę do odczytania intencji kuratora stanowi tytuł wystawy. Liczba 33 1/3 - kiedyś w sposób oczywisty czytelna dla melomanów, dziś, ze względu na zmiany technologiczne, coraz bardziej tajemnicza  – odnosi się do tempa obrotów płyty długogrającej na minutę i przenosi nas w świat muzyki, której obecność w twórczości Andy'ego Warhola stanowi wiodący temat tej wystawy.

Projektowanie okładek płyt to wciąż jedna z mniej znanych dziedzin twórczości Warhola, rozpoczęta jeszcze w latach czterdziestych jako grafika użytkowa. Po latach wielomilionowe nakłady płyt idealnie wpisywały się w jego manifest artystyczny - uczynienie sztuki z masowo produkowanych przedmiotów codziennego użytku. Obok ikonicznego już banana, stworzył prawdopodobnie najbardziej niezwykły i najbardziej trudny w produkcji projekt okładki albumu The Rolling Stones - "Sticky Fingers" z prawdziwym zamkiem błyskawicznym wszytym w zdjęcie pary dżinsów. Łącznie zaprojektował ponad 50 okładek płytowych. Na wystawie pojawi się kilkadziesiąt z nich, w tym wydane już po śmierci artysty z wykorzystaniem jego sztuki oraz kilka innych niż winylowe, często dość egzotycznych nośników muzycznych.

fot. Łukasz Kolewiński 

patronat_prezydenta_czestochowy_bw.jpg 
patronat Decennium.png 

Box 1

Miejska Galeria Sztuki

Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-217 Częstochowa

wystawy czynne:
wrzesień/czerwiec  od wtorku do piątku
w godz. 10.30 - 18.00
w soboty i niedziele
w godz. 12.00 - 19.00

lipiec/sierpień od wtorku do niedzieli
12.00 - 19.00

Biuro i dział merytoryczny:

8.00 – 15.00
wtorek 8.00 – 16.30
tel. (34) 324 60 57
e-mail: info@galeria.czest.pl

Newsletter