Menu

malarstwo, grafika, projekty plakatów i okładek płyt
5/03 - 10/04/2016
Sala Poplenerowa
wernisaż 4/03/2016, godz. 18.00

Światowej sławy malarz, grafik i twórca plakatów urodził się w Kielcach. Jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, ale po studiach wybrał inną drogę zawodową, zajął się grafiką współpracując z czasopismem „Jazz Forum”, był nawet przez pewien czas dyrektorem artystycznym tego pisma. Studia architektoniczne nie pozostały zresztą, jak sam podkreśla, bez wpływu na jego twórczość:  „Mam tendencję do symetrii. Ale także szacunek do perspektywy, harmonii, do kompozycji. Podświadomie czy świadomie, moje obrazy są jakoś zakomponowane. To jest echo mojego wykształcenia, które wyraża się w uwielbieniu dla renesansu, dla porządku.”

W 1981 r. wyjechał do Paryża, potem do Stanów Zjednoczonych, gdzie zastało go wprowadzenie stanu wojennego w Polsce. Artysta podjął decyzje o pozostaniu na emigracji. Dziś dzieli swoje życie między Nowym Jorkiem i Warszawą.  W Stanach Zjednoczonych szybko dał się poznać jako  znakomity ilustrator i malarz. Od 1985 r. jest wykładowcą w Szkole Sztuk Pięknych w Nowym Jorku. Jego plakaty i ilustracje ukazują się regularnie na łamach czasopism Newsweek, Time, New Jork Times czy Der Spiegel. Tworzy projekty plakatów m.in. operowych, choć nie zgadza się na szczególne eksponowanie tej dziedziny jego twórczości: „Nie jestem plakacistą, bo cóż to znaczy? Mam na koncie zaledwie 200 plakatów, ale za to namalowałem ok. 1500 obrazów! Bardzo lubię pracę przy plakacie, bo szukanie wizualnego odpowiednika jakiegoś tematu jest wspaniałym intelektualnym wyzwaniem. I to wszystko. To są tylko etykiety, których nie lubię.”

Jest artystą bardzo docenianym – za swoje ilustracje, plakaty i obrazy otrzymał już ponad 150 rozmaitych nagród, w tym tak prestiżowe, jak Prix Savigniac – odpowiednik Oscara w dziedzinie plakatu (1994). Obrazy Olbińskiego znajdują się w największych kolekcjach sztuki współczesnej jak np. Biblioteka Kongresu oraz w prywatnych kolekcjach w Europie, USA i Australii.

Artysta wielokrotnie deklarował w wywiadach, że w swoich obrazach tworzy dla widzów opowieści (Olbiński jest też autorem wydanych opowiadań): „Wracam do źródła, do tego, do czego malarstwo zostało stworzone czyli do ilustracji mitów. Tak powstawała sztuka, która zawsze była powiązana z literaturą. Kiedyś zdarzyło się, że moi studenci nie potrafili odczytać obrazu, napisałem więc baśń na ten temat. To była jedna z interpretacji, moja, ale podpowiadałem, że każdy może stworzyć własną. Baśń wpływa na naszą podświadomość. Na baśniach uczymy się wrażliwości, rozpoznawania emocji.” Jak to w baśniach – świat przedstawiony w obrazach artysty jest światem wyidealizowanym, alternatywnym, ale pełnym metafor i symboli: „Wybrałem dla siebie taki.. ładny realizm, wygładzony, idealistyczny. Trochę przypominający świat prerafaelitów. W nim nie ma brzydoty, bo mnie się wydaje, że podstawową funkcją sztuki jest upiększanie życia, dawanie odpoczynku po brudach życia”.

Jednak poza klimatami baśniowymi z obrazów Olbińskiego, bardzo wyrazistą część wystawy stanowią  grafiki o tematyce jazzowej, które znalazły się na okładkach magazynu "Jazz Forum” z lat 1972 – 1981. W jednym z wywiadów artysta powiedział: „Wspaniale wspominam pracę w „Jazz Forum”, bo miałem tam absolutną wolność twórczą(…), mogłem sobie eksperymentować, stąd tak różne style, różna jakość okładek. Myślę, że te rzeczy po tylu latach się bronią.”

 

Program wydarzeń towarzyszących:
3/04/2016, godz. 16.00
Popołudnie z Jazz Forum
Podczas „Popołudnia z „Jazz Forum” gościem Miejskiej Galerii Sztuki będzie Paweł Brodowski – legenda polskiej krytyki jazzowej, od 1979 r. redaktor naczelny „Jazz Forum” – najstarszego polskiego magazynu poświęconego temu gatunkowi. Kontekstem i pretekstem dla tego spotkania jest oczywiście prezentowana od 4 marca wystawa prac Rafała Olbińskiego, na której bardzo wyraźnie pojawia się wątek muzyczny,  a to za sprawą  grafik o tematyce jazzowej. Rafał Olbiński przez dziesięć lat był dyrektorem artystycznym magazynu "Jazz Forum”, projektował m.in. okładki tego kultowego czasopisma, które dziś stanowią z jednej strony historię miesięcznika, z drugiej - interesujący dorobek artysty.
Rozmowa z Pawłem Brodowskim to przypomnienie bogatej historii „Jazz Forum”, magazynu, który od ponad 50 lat relacjonuje na bieżąco najważniejsze wydarzenia ze sceny jazzowej; opowieść o kontaktach z gwiazdami współczesnego jazzu, między innymi z Milesem Davisem, Tomaszem Stańką, Zbigniewem Seifertem, Joe Zawinulem, Gilem Evansem, Chickiem Coreą, Patem Methenym, Janem Garbarkiem; opowieść o polskim jazzie w barwnych latach 60. i 70., o początkach istnienia pisma, o jego międzynarodowej wersji oraz o trudnościach na początku lat 90; wreszcie wspomnienia o współpracy z Olbińskim.

10/04/2016, godz. 17.00
Jazzowy finisaż
Podczas Jazzowego finisażu z koncertem fortepianowym wystąpił Michal Ostalski – pianista, absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, obecnie nauczyciel Państwowej Szkoły Muzycznej w Wieluniu i Zespołu Szkół Muzycznych w Częstochowie. Jego zainteresowania obejmują szeroko pojętą muzykę jazzową, którą wykorzystuje w aranżacjach i licznych koncertach. Drugą część wieczoru zajął pokaz taneczny. Swoje umiejętności zaprezentowali tancerze - reprezentanci grup Wolny Styl oraz Battle Tribe w pokazie tanecznym wg własnego scenariusza nawiązującego do tematyki jazzowej, do której część wystawy bezpośrednio się odnosi. Intrygujące połączenie tanecznego stylu hip-hop z jazzem, świadczące o tym, że w muzyce nie ma granic. Autor wystawy, przebywający zagranicą, zaznaczył swoją obecność jedynie za pośrednictwem dostępnych w sprzedaży plakatów z autografem.




Box 1

Miejska Galeria Sztuki

Al. Najświętszej Maryi Panny 64
42-217 Częstochowa

wystawy czynne:
wrzesień/czerwiec  od wtorku do piątku
w godz. 10.30 - 18.00
w soboty i niedziele
w godz. 12.00 - 19.00

lipiec/sierpień od wtorku do niedzieli
12.00 - 19.00

Biuro i dział merytoryczny:

8.00 – 15.00
wtorek 8.00 – 16.30
tel. (34) 324 60 57
e-mail: info@galeria.czest.pl

Newsletter